Mental Naturkatastrof

Skriver om mitt liv med borderline personlighetsstörning och generaliserat ångestsyndrom men även om livets små glädjeämnen. Välkommen till mitt liv!

Ångest

Kategori: Psykisk hälsa

Har inte alls kunnat sova inatt och jag är så trött. Det har varit så i mer än en vecka nu. Jag måste verkligen göra något åt det. Orkar ju inte ens gå till min dagliga aktivitet ibland. Problemet är väl att jag tänker alldeles för mycket. Det har hänt så mycket på senaste tiden som blir för mycket för mig. Behöver verkligen hjälp men jag får väl skylla mig själv att jag inte får hjälp. Har avbokat den senaste tiden på vuxenpsyk i och med att jag har varit så trött att jag inte orkar någonting.

Ångesten är mitt andra problem. Har så stor ångest och oro just nu att jag mår illa och har ont i magen. Är nära en gråtattack men jag får inte gråta nu för då kan jag inte sluta och då blir vissa personer sura. Dessutom måste jag iväg på en begravning snart. Kommer att tänka så mycket på en viss person som dog för ett tag sedan. Du är saknad och jag tänker på dig mer än jag borde. Din bortgång har väckt så mycket frågor hos mig och tankar som inte har funnits hos mig på länge.

Nu ska jag gå och försöka vila lite innan jag ska iväg och jag måste bli av med ångesten på något sätt. Finns det någon som har ett bra tips mot ångest? Vad brukar ni göra när ni får ångest?

Kommentarer

  • mahdia ismail säger:

    hej jag heter mahdia och jag har läst din blogg om ångest och sjukdomen. frångan är att allting startade med sjukdomen och varför?skriv en kort sammanfattning om du vill. tack och lycka till :)

    Svar: Hej. Jag vet knappt hur allting startade eftersom jag varit sjuk sedan jag var liten och alltid varit en skör person som lätt blir orolig och känslig. Man kan dock säga att allt bröt ut när jag var 13-14 år. Då fick jag berättat för mig att jag då var deprimerad och fick mina första antidepressiva. Gick på BUP sedan jag var 11 år och när jag var 18 år kom jag till vuxenpsykiatrin. När jag var 16 år började jag skada mig själv vilket förvärrades när jag blev 18-19 år. Innan man upptäckte det gjordes en utredning som visade att jag hade generaliserat ångestsyndrom (GAD). När man sedan upptäckte att jag skadade mig var jag 20 och mådde sämre än innan gjordes utredningar och man satte diagnosen borderline som nu har bytt namn i mina journaler till emotionell instabil personlighetsstörning.
    Varför allt blev såhär är svårt att svara på men jag tror att jag är född med en viss extra sårbarhet som har förvärrats på grund av vissa omständigheter (skolan till exempel). Har själv ofta funderat varför det blev som det blev men aldrig kommit fram till något exakt svar.

    Om du undrar över något mer så får du gärna fråga mig så försöker jag svara. Detta blev lite lite förklarat kanske eftersom jag inte mår bra just nu och har ibland svårt att se tillbaka. Men fråga på om du vill :)
    Charlotte Sometimes

    2014-09-18 | 09:40:15

Kommentera inlägget här: